Рекомендації щодо планування


 Планування роботи творчих груп
(методичні рекомендації)


Творчі групи – це організовані невеликі колективи творчих, найдосвідченіших працівників освіти, які поглиблено вивчають певну проблему. Це своєрідна форма залучення педагогів до впровадження у  практику досягнень педагогічної науки та педагогічного досвіду.
Необхідність створення творчих груп постає із загальних потреб розвитку освіти та певних запитів педагогічних працівників.
Як показує практика, творчі групи створюються з ініціативи:
-  методичних служб району (міста), враховуючи основні напрямки розвитку регіональної освіти;
-  адміністрацій освітніх установ і закладів, виходячи з необхідності успішного розв’язання потреб окремого закладу освіти, реалізації  проблеми;
-  методичних об’єднань різних рівнів, виходячи з питань здійснення науково-методичного забезпечення;
-  окремих педагогів, зацікавлених конкретними питаннями удосконалення навчально-виховного процесу.
Творчі групи педагогічних працівників у своїй діяльності керуються Національною доктриною розвитку освіти, Законами України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про творчу групу.
Творчі групи  покликані виконувати такі основні функції науково-методичної роботи: діагностичну, адаптивну, прогностичну, мотиваційну, моделюючу, розвивальну, компенсаторну, відновлюючу, коригуючу, пропагандистську, аналітико-оціночну, комунікативну, стимулюючу.
Діяльність творчих груп має базуватися на таких основоположних принципах науково-методичної роботи: науковості, актуальності, максимального цілеспрямування, цілевизначеності змісту, випереджаючого характеру, практичної спрямованості, стабільності й системності, індивідуалізації і самостійності, мотивації та розвитку творчого потенціалу особистості.
Планування роботи творчих груп.
Однією з умов ефективності й результативності діяльності творчої групи є чітке планування її роботи.
План роботи творчої групи складається у довільній формі. Орієнтовна структура може бути такою:
1.     Актуальність проблеми.
2.     Мета творчої групи.
3.     Завдання творчої групи.
4.     Склад творчої групи.
5.     Індивідуальні завдання членам творчої групи.
6.     Тематика засідань, алгоритм її роботи із зазначенням термінів діяльності. Орієнтовна схема планування.
з/п
Зміст роботи
Дата
Місце проведення
Відповідальний
Очікувані результати







Головна мета творчих груп:
-  допомога педагогу у реалізації актуальних завдань розвитку освіти;
-  забезпечення всебічного поглибленого дослідження вибраної науково-методичної проблеми;
-  активізація творчого потенціалу педагога з метою вдосконалення і підвищення його професійної компетентності;
-  моделювання, апробація, впровадження інноваційних технологій навчання і виховання, ППД;
-  удосконалення методики застосування наочних посібників, технічних засобів навчання, дидактичних матеріалів;
-  розвиток традиційних і пошук нових високоефективних форм і методів навчально-виховного процесу;
-  розвиток у педагогів здібностей до пошуку шляхів вирішення реальних освітянських завдань, розв’язання  педагогічних ситуацій;
-  експериментально-дослідна діяльність;
-  забезпечення особистісно орієнтованої підготовки педагога до творчої діяльності;
-  розвиток інформаційної, дослідницької, методичної культури;
-  впровадження в практику роботи системи освітнього моніторингу.
Формування мети творчої групи залежить від багатьох чинників. Серед них:
-  законодавчі акти, нормативно-директивні документи;
-  інструктивно-методичні матеріали з проблем удосконалення навчально-виховного процесу;
-  сучасна науково-методична інформація з фаху;
-  психолого-педагогічні дослідження з науково-методичної роботи;
-  нові навчальні плани, програми, підручники, посібники;
-  результати аналізу навчально-виховного процесу;
-  професійна компетентність педагогічних працівників.
Головним завданням творчої групи є розроблення рекомендацій на основі вивчення досягнень науки та пробне впровадження їх у практику, пошук ефективних шляхів застосування результатів наукових досліджень, створення перспективного досвіду.
Визначені завдання мають бути зорієнтовані не тільки на успішне планування роботи творчої групи, але й на розвиток, удосконалення та підвищення фахового рівня кожного педагога - члена творчої групи.
 Кожне завдання повинне передбачати отримання конкретних результатів. Так, наприклад, можуть бути такі завдання:
-       вивчення теорії і методики активних та інтерактивних технологій;
-       практичне використання активних та інтерактивних методів навчання;
-       створення банка методичних розробок;
-       моделювання та апробація інтегрованих занять;
-       підготовка методичних рекомендацій з питань організації роботи з обдарованими дітьми;
-       вивчення і узагальнення досвіду роботи;
-       вивчення, апробація проектних технологій членами мікро групи;
-       презентація досвіду роботи членів творчої групи на засіданнях РМО;
-   дослідження особливостей вивчення та планування навчального процесу;
-  створення бази даних …;
-  вивчення нормативних та інструктивно-методичних матеріалів, навчальних програм, вироблення рекомендацій щодо їх впровадження в навчально-виховний процес;
-  вивчення і аналіз літератури та вироблення рекомендацій щодо її використання в навчально-виховному процесі;
-  розробка моделей, схем, методичних матеріалів, порад щодо застосування на практиці досягнень науки, практичних рекомендацій;
-  створення методичних розробок окремих занять тощо.
Діяльность творчих груп рекомендується проводити за такими основними етапами:
І. Підготовчий (діагностико-організаційний): під час якого виявляють існуючі науково-методичні проблеми, нерозв’язані завдання, встановлюють причини їх виникнення, можливі шляхи їх усунення; здійснюється аналіз якісного складу педагогічних кадрів; проводиться діагностування, визначення тих педагогів, яких цікавить дана проблема; визначається науково-методична проблема, над вирішенням якої буде працювати творча група, обґрунтування її актуальності; вивчається науково-педагогічна, методична література із визначеної проблеми, наявний ППД з даної проблеми; проводяться консультації з науковцями, психологічна підготовка членів творчої групи, розподіл обов’язків між членами творчої групи; складається план роботи, визначається мета, завдання діяльності творчої групи; розробляється зміст діяльності творчих груп.
ІІ. Системно-організаційний: в ході якого проводять глибоке вивчення проблеми; розробляють моделі, схеми, рекомендації, поради щодо застосування в практичній діяльності досягнень науки, ППД; відбувається колективне обговорення шляхів розв’язання проблеми, висунутих гіпотез.
ІІІ. Моделюючий: здійснюється апробація набутого досвіду, напрацьованих рекомендацій, проектів, програм тощо; корекція їх у процесі практичного застосування; моделювання власного досвіду; узагальнення кращого педагогічного досвіду.
IV. Результативно-узагальнюючий: проводиться визначення результативності діяльності творчої групи; експертиза матеріалів для масового впровадження.
V. Пропагандисько-консультативний: відбувається поширення напрацювань творчої групи, створеного педагогічного досвіду в масову практику; допомога педагогічним працівникам, яких зацікавила дана проблема; підводяться підсумки роботи та визначення перспектив на існування творчої групи.
 Тематика засідань планується відповідно до технології діяльності творчої групи та  зазначених вище етапів.
Підвищити результативність роботи творчої групи допоможе активна діяльність її учасників у період між засіданнями. Стимулом до самоосвітньої творчої, дослідницької діяльності педагогів будуть домашні завдання, які отримуватимуть учасники в кінці кожного засідання.
Рекомендуємо зважити на такі пропозиції:
1.     Випереджаючий характер домашнього завдання (воно повинно включати опрацювання теми наступного заняття).
2.     Враховувати етапність роботи творчої групи.
3.     Мати як теоретичну, так і практичну спрямованість.
4.     Включати моніторинг власної практики.
Для забезпечення досконалої організації діяльності творчої групи можна вести паспорт творчої групи:
1.     Назва організації, при якій створена творча група.
2.     З якого часу працює творча група.
3.     Керівник творчої групи (прізвище, ім’я, по батькові, посада, кваліфікаційна категорія, звання).
4.     Якісний склад членів творчої групи.
5.     Проблема, над якою працює творча група.
6.     План роботи творчої групи.
7.     Облік результативності роботи творчої групи щодо впровадження інновацій за формою:

№ з/п
Назва інновацій
Форма узагальнення
Форма впровадження
Робота в творчій групі буде продуктивною і результативною, якщо активно використовуватимуться:
-   творчі діалоги, „круглі столи”, творчі дискусії, панорами творчих знахідок, захисти проектів, моделей, педагогічні ринги, диспути, діалоги, розв’язання педагогічних задач та ситуацій;
-   моделювання, відкриті уроки, виховні заходи;
-    створення банка інноваційних технологій;
-    творчі майданчики;
-   аукціони педагогічних ідей, конкурси-захисти різних освітніх науково-педагогічних робіт (навчальних програм, планів, спецкурсів, тематичних методичних розробок та ін.);
-   огляди й обговорення відеозаписів показових занять з учнями, реальних та імітованих психолого-педагогічних явищ.
Дані форми методичної роботи стимулюють розвиток наукової ерудиції педагогів, створюють умови для пошукової, дослідницької роботи, допомагають знайти ефективні шляхи вирішення складних навчально-методичних проблем.
Найбільш поширеною формою проведення засідань творчих груп є семінари-практикуми.
Колективним творчим продуктом діяльності творчої групи може бути  звіт, ярмарок педагогічних інновацій, педагогічний аукціон, друкована продукція, нові навчальні технології, оригінальні педагогічні ідеї, активні форми і методи навчання та виховання.




Комментариев нет:

Отправить комментарий